Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk
Search

Vad är BRT?

BRT, eller Bus Rapid Transit, är ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem med snabbussar -som kommer ta oss snabbt, enkelt och mer hållbart genom Örebro.

BRT - film, vi förbereder för snabbussar

Det nya kollektivtrafiksystemet, BRT, ska göra resan både enklare och snabbare. Systemet består av snabbussar med hög turtäthet, egna körfält, mittförlagda hållplatser, prioritet i trafikkorsningar och digital biljettkontroll. Bussarna går dessutom på el, vilket bidrar till en bättre stadsmiljö. Det kommer att vara samma biljetter och priser som gäller för den allmänna stadstrafiken. 

Hög turtäthet och kortare restid

Snabbussarna kommer avgå ofta, ungefär var 5:e minut under morgon och eftermiddag, när vi har högt resande. Det kommer vara möjligt att stiga på och av i alla dörrar och att betala sin biljett digitalt, vilket också möjliggör snabbare stopp.  

Egna körfält och mittförlagda hållplatser

Snabbussarna kör till största delen i egna körfält. Både busskörfält och hållplatser placeras i mitten av gatan för att bussen ska påverkas så lite som möjligt av svängande trafik i korsningar. Även regionbussar och utryckningsfordon kommer kunna använda busskörfälten.  

Prioriteras i trafiksignaler

Trafiksignalerna i Örebro har försetts med en ny funktion, som gör att bussen prioriteras i trafikkorsningar. Det innebär att bussen ofta får grönt ljus i korsningar, vilket bidrar till att förkorta restiden. Detta gynnar alla de regionala bussar som trafikerar sträckan och även de bilar som kör i samma riktning som bussen.

Systemet för signalprio kallas ”Smart-prio” och är en molnbaserad lösning där bussens centralsystem, eller en kommunikationsenhet ombord, sänder ut bussens positionsdata. 

Med hjälp av positionsdatan (via GPS) identifierar systemet bussen som ”begär” grönt ljus från trafiksignalen innan den anländer till korsningen. Systemet börjar, med hjälp av programmerade algoritmer, att leta efter en lucka för att kunna avbryta eventuella konflikterande trafikriktningar. Om inga sådana upptäcks, ges grönt ljus och bussen kan köra igenom korsningen utan att behöva stanna. Det här underlättar flödet för bussen i trafiken och innebär att den oftare får företräde i trafikljusrelaterade korsningar.  

Elbussar för en bättre stadsmiljö 

Snabbussarna går på el och bidrar till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp av miljöfarliga partiklar. Med en kaross byggd i kompositmaterial har elbussen en väldigt låg vikt och är därmed också energieffektiv.

Batterierna är placerade under golvet, i stället för på taket, och gör att bussen går tyst och mjukt. Bussen är även utrustad med flera bekvämlighets- och säkerhetsdetaljer, som till exempel kameror istället för speglar och en bredare mittgång. 

Egen visuell identitet 

De nya snabbussarna har en egen design, både exteriört och interiört. Exteriört känns bussen igen på den gröna linjen som löper från fronten och vidare bak på bussen.

Den gröna färgen återkommer i väderskydd längs med stråket och kommer även synas i digitala skärmar på hållplatserna. 

ebusco_small.jpg

Hat Ihnen dieser Inhalt weitergeholfen?

Zuletzt aktualisiert: Freitag, 3. März 2023