För att säkerställa kvaliteten på våra hjälpmedel är det viktigt att en avvikelse eller reklamation görs när kvaliteten brister eller om en olycka är framme.
Det är din uppgift som förskrivare att registrera avvikelsen eller reklamationen samt att skicka in det inblandade hjälpmedlet till Centrum för hjälpmedel.
Avvikelse
- en negativ händelse, det vill säga en ej förväntad händelse som medfört patient skada
- ett tillbud, det vill säga en ej förväntad händelse som skulle kunna medfört patient skada
Reklamation
- fel eller brist på hjälpmedel
- påpekande av dröjsmål av tjänst eller hjälpmedel
1. Förskriv ett nytt likvärdigt hjälpmedel till patienten
2. Registrera avvikelsen i Platina
3. Fyll i en orange avvikelseblankett
4. Sätt fast blanketten på hjälpmedelet med tejpen märkt "AVVIKELSE"
5. Skicka in hjälpmedlet med den vanliga turbilen till CFH
6. Vi svarar på din avvikelse så fort som möjligt
7. Meddela patienten och eventuella övriga inblandade svaret på avvikelsen
1. Förskriv ett nytt likvärdigt hjälpmedel till patienten
2. Registrera reklamationen i webSESAM
3. Fyll i all information som efterfrågas på en orange avvikelseblankett
4. Sätt fast blanketten på hjälpmedelet med tejpen märkt "AVVIKELSE"
5. Skicka in hjälpmedlet med den vanliga turbilen till CFH
6. Vi svarar på din avvikelse eller reklamation så fort som möjligt
7. Meddela patienten svaret på avvikelsen
Märkning av inblandat hjälpmedel som skickas i retur
Inblandat hjälpmedel som ska skickas tillbaka till CFH behöver kunna kopplas ihop med rätt avvelse/reklamation och behöver därför märkas upp.
Saknar du material för uppmärkning kontaktar du Kundtjänst.
Blanketten som ska fyllas i och sättas på hjälpmedlet ser ut så här:
Tejpen som ska användas för att sätta fast blanketten och märka upp hjälpmedlet ser ut så här:
1. Förskriv ett nytt likvärdigt hjälpmedel till patienten
2. Registrera avvikelsen/reklamationen i webSESAM
3. Fyll i all information som efterfrågas på en orange avvikelseblankett
4. Sätt fast blanketten på hjälpmedelet med tejpen märkt "AVVIKELSE"
5. Skicka in hjälpmedlet med den vanliga turbilen till CFH
6. Vi svarar på din avvikelse eller reklamation så fort som möjligt
7. Meddela patienten svaret på avvikelsen
Märkning av inblandat hjälpmedel som skickas i retur
Inblandat hjälpmedel som ska skickas tillbaka till CFH behöver kunna kopplas ihop med rätt avvelse/reklamation och behöver därför märkas upp.
Saknar du material för uppmärkning kontaktar du Kundtjänst.
Blanketten som ska fyllas i och sättas på hjälpmedlet ser ut så här:
Tejpen som ska användas för att sätta fast blanketten och märka upp hjälpmedlet ser ut så här:
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 1 april 2021