Individuell utbildningsplan för ST inom allmänmedicin med fördjupning inom pedagogik
ST-läkare: (namn)
Grundanställning: (Verksamhetsområde)
Utformning och målsättning
Pedagogik-ST omfattar tre månaders fördjupning inom medicinsk pedagogik.
Mentor för den pedagogiska fördjupningsdelen utses i samband med anställningen och i samband med tjänstgöringsstart utformas en individuell utbildningsplan (IUP) för det pedagogiska arbetet. Ansvar för att skapa förutsättningar för genomförande av IUP har utsedd mentor i samråd med ordinarie ST-handledare och verksamhetschef i grundanställning. Inriktning kan individualiseras utifrån intresseområde men nedanstående moment bör eftersträvas att få med i planeringen.
Målsättning
1. Att uppnå en fördjupad teoretisk kunskap om pedagogiska processer inom ramen för sjukvårdens utbildningsuppdrag
2. Att inhämta praktisk erfarenhet av att tillämpa grundläggande pedagogiska verktyg inom problembaserat lärande (PBL), simulering och klinisk handledning
3. Att inhämta erfarenhet av att genomföra ett projektbaserat utvecklingsarbete inom medicinsk pedagogik
Individuell planering
1. Inhämta teoretisk kunskap
Aktivitet | Planering | Kommentar |
Litteraturstudier |
||
Handledarutbildning grundkurs | ||
Kurs PBL | ||
handledarutbildning påbyggnadsmodul kompetensbedömning | ||
Kurs KlinSim I | ||
Delta i möten/seminarier ORU,RÖL, Läkarförbundet, AMEE |
2. Inhämta praktisk erfarenhet som föreläsare/handledare/instruktör
Aktivtet | Panering | Kommentar |
Basgruppshandledare | ||
Handledning av student/AT/BT-läkare | ||
Instruktörsuppdrag på KTC RÖL | ||
Delta i verksamhet kopplad till regionens studentsalar (IPL-moment alt. peer learning instruktör) | ||
Organisera seminarier/föreläsning för kollegor/GU-sudenter/AT/BT/läkare | ||
Muntlig presentation vid möte eller seminarium ORU, poster och/eller muntlig presentation på AMEE | ||
Muntlig presentation i vårdverksamheterna |
3. Projektbaserat pedagogiskt utvecklingsarbete
Målsättningen är att genomföra och utvärdera ett förbättringsarbete med koppling till medicinsk pedagogik i klinisk verksamhet. Skriftlig och muntlig rapport av projektet presenteras under ett avslutande seminarium och/eller i andra relevanta forum.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 19 oktober 2022